sábado, 29 de diciembre de 2007

El coche, Icono capitalista

- Català

El cotxe és sense cap mena de dubte el producte per excel·lència de la societat consumista capitalista, el desig general de la població insaciable (sobretot de la joventut), la satisfacció material màxima a realitzar. L'atenció que aquest mitjà de transport privat acapara és impressionant, però no per les seves nefastes conseqüències, sinó per la gran "llibertat" (segons la publicitat i el mateix ciutadà comú) que proporciona.


Conseqüències

Aquest tipus de transport provoca el 16% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle; la vinculació que hi ha entre la utilització dels cotxes i el fet de que els pols s'estiguin fonent és directa. Aquesta conseqüència ambiental és empírica i de gran transcendència, però no obstant, no existeixen mesures rellevants per fer front a aquest eco-genocidi mundial que suposa l'augment de temperatura dintre d'un escenari on totes aquelles condicions que permeten la nostre existència són eliminades a la mateixa vegada.
El mateix augment del volum d'automòbils comporta que els polítics decideixin crear més infraestructures (a vegades només és per pura corrupció) que òbviament tindran un gran impacte ambiental.
Segons IDES (Observatorio del Riesgo del Instituto de Estudios de la Seguridad) cada any a Europa moren per malalties relacionades amb la pol·lució 250.000 persones, 15.000 d'elles a l'estat espanyol. Això suposa gairebé 5 vegades més que les morts produïdes pels accidents de circulació al 2005 al mateix estat (3.329).
La contaminació acústica també és un factor a tenir en compte. Els motors d'explosió generen un augment de decibels que en zones poblades produeix un augment de l'estrès dels ciutadans.


La importància de tenir el carnet de conduir

El desig de la joventut per tenir el carnet de conduir és desbordant. La seva celebració en aprovar els exàmens és més eufòrica que en acabar una carrera universitària; l'alegria provocada pel fet d'haver superat unes proves per adquirir un carnet que el permeti legalment conduir un cotxe és sorprenent tenint en compte les conseqüències esmentades abans. L'adoctrinament és l'única resposta que trobo a la gran reacció positiva de la societat envers aquest mitjà de transport privat.


Adoctrinament

El desig del consum està provocat en la seva majoria per la publicitat. En els espais publicitaris, ja sigui en la televisió o en grans cartells, el cotxe acapara molts més minuts o metres quadrats que qualsevol altre producte.
Existeix un adoctrinament de masses molt eficaç en quant a aquest producte; la població, manipulada a través d'una gran campanya mediàtica centralitzada en la imposició de desitjos innecessaris, respon segons la voluntat de les grans corporacions automobilístiques. L'adoctrinament provoca que hi hagi un desig per conduir, per canviar-se el cotxe cada x temps i fins i tot per defensar aquest mitjà de transport.
El cotxe és presentat com a símbol de llibertat quan suposa una esclavitud econòmica per aquell qui el compra; és presentat com a símbol de realització personal quan l'acció de comprar és només el fruit de l'adoctrinament; és presentat com a solució dels problemes quan només suposa una preocupació més, per no parlar dels grans problemes ambientals i humans que provoca.
És cert, el cotxe proporciona un transport ràpid (a vegades clar) i això la població ho aprecia molt, però a quin preu? Al preu de la destrucció.


La publicitat, com a eina adoctrinadora del sistema capitalista, respon a una de les necessitats del mateix sistema que necessita per sobreviure: el consumisme. El consum compulsiu i irreflexiu és clau per al funcionament i perpetuació de l'ordre econòmic actual. Y el cotxe és la icona més clara i rellevant d'aquesta característica auto-destructiva del capitalisme.


- Castellano

El coche es sin lugar a dudas el producto por excelencia de la sociedad consumista capitalista, el deseo general de la población insaciable (sobretodo de la juventud), la satisfacción material máxima a realizar. La atención que este medio de transporte privado acapara es impresionante, pero no por sus nefastas consecuencias, sino por la gran "libertad" (según la publicidad y el mismo ciudadano común) que proporciona.


Consecuencias

Este tipo de transporte provoca el 16% de les emisiones de gases de efecto invernadero; la vinculación que hay entre la utilización de los coches y el hecho de que los polos se estén fundiendo es directa. Esta consecuencia ambiental es empírica y de gran trascendencia, pero no obstante, no existen medidas relevantes para hacer frente a este eco-genocidio mundial que supone el aumento de la temperatura dentro de un escenario donde todas aquellas condiciones que permiten nuestra existencia son eliminadas al mismo tiempo.
El mismo aumento del volumen de automóviles comporta que los políticos decidan crear más infraestructuras (a veces sólo es por pura corrupción) que obviamente tendrán un gran impacto ambiental.
Según IDES (Observatorio del Riesgo del Instituto de Estudios de la Seguridad) cada año en Europa mueren por enfermedades relacionadas con la polución 250.000 personas, 15.000 de ellas en el estado español. Esto supone casi 5 veces más que los muertes producidas por los accidentes de circulación en 2005 en el mismo estado (3.329).
La contaminación acústica también es un factor a tener en cuenta. Los motores de explosión generan un aumento de decibelios que en zonas pobladas produce un aumento del estrés de los ciudadanos.


La importancia de tener el carné de conducir

El deseo de la juventud por tener el carné de conducir es desbordante. Su celebración al aprobar los exámenes es más eufórica que al acabar una carrera universitaria; la alegría provocada por el hecho de haber superado unas pruebas para adquirir un carné que le permita legalmente conducir un coche es sorprendente teniendo en cuenta las consecuencias dichas antes. El adoctrinamiento es la única respuesta que encuentro a la gran reacción positiva de la sociedad sobre este medio de transporte privado.


Adoctrinamiento

El deseo del consumo está provocado en su mayoría por la publicidad. En los espacios publicitarios, ya sea en la televisión o en grandes carteles, el coche acapara muchos más minutos o metros cuadrados que cualquier otro producto.
Existe un adoctrinamiento de masas muy eficaz en cuanto a este producto; la población, manipulada a través de una gran campaña mediática centralizada en la imposición de deseos innecesarios, responde según la voluntad de las grandes corporaciones automovilísticas. El adoctrinamiento provoca que haya un deseo para conducir, para cambiarse el coche cada x tiempo y hasta para defensar este medio de transporte.
El coche es presentado como un símbolo de libertad cuando supone una esclavitud económica para aquel que lo compra; es presentado como un símbolo de la realización personal cuando la acción de comprar es sólo el fruto del adoctrinamiento; es presentado como una solución de los problemas cuan supone una preocupación más, por no hablar de los grandes problemas ambientales y humanos que provoca.
Es cierto, el coche proporciona un transporte rápido (a veces claro) y esto la población lo aprecia mucho, pero ¿a qué precio? Al precio de la destrucción.


La publicidad, como herramienta adoctrinadora del sistema capitalista, responde a una de las necesidades del mismo sistema que necesita para sobrevivir: el consumismo. El consumo compulsivo e irreflexivo es clave para el funcionamiento y perpetuación del orden económico actual. Y el coche es el icono más claro y relevante de esta característica autodestructiva del capitalismo.

2 comentarios:

asimov dijo...

Está claro que sí.

salu2.

Anónimo dijo...

Cert. Els cotxes són l'icona capitalista per excelència, és el simbol del sistema econòmic. No m'explico perque els grafiteros i els que fan firmes no pinten més els cotxes, sobretot els nous i els cars.